45
JANEZ
VOVK - rezbar
14. 9. - 4. 10. 2001
Ob rezbarjevem visokem življenskem jubileju in ob njegovem ogromnem umetniškem opusu
smo postavili večjo pregledno razstavo njegovega likovnega ustvarjanja. Ob razstavi je
izšel tudi obsežnejši katalog, ki je predstavil vpogled v celotno
rezbarjevo delo z obsežnejšim orisom, ki ga je prispeval umetnostni
zgodovinar dr. Cene Avguštin.
Motivni svet Vovkovega kiparjenja,
ki obsega predvsen rezbarska dela, je izredno raznolik. Janeza Vovka je
zanimal predvsem človek pri raznih opravilih, bodisi kmečkih ali
obrtniških. Tako je morda iz domotožja nastala edinstvena zbirka
umirajočih ali opuščenih poklicev in oblik kmečkega dela, kot so npr.
kolarji, čevljarji, žanjice, mlatiči, kosci, klepači, sejalci, pastirji
itn. Spomin na otroštvo je pobudil eno Volkovih najprisrčnejših
plastik-Mati, ki mede maslo v pini, z otroci, ki ji pomagajo. Drugi krog
motivov zajema upodobitve iz naše literarne dediščine. Med njimi srečamo
Desetega brata, Krjavlja, Martina Krpana itn. Med športniki imajo
posebno mesto Bloški smučar, Planinec in Lovec. Svetniških oseb je manj,
čeprav se je mojster večkrat lotil upodobitve Križanega ali npr. sv.
Florijana, zamikal ga je tudi tak ali drugačen partizanski motiv.
Najzahtevnejši del vovkovega rezbarstva predstavljajo jaslice. Vovk se
je težavnosi tega dela dobro zavedal, saj se je šele na daljše
prigovarjanje brata župnika na Primskovem odločil, da jih izrezlja za
tamkajšnjo cerkev. Pri njihovi izdelavi se je moral spoprijeti z
anatomijo živali in vrsto zelo različnih človeških figur. Ob njih so
zopet oživeli Janezovi mladostni vtisi, ki so pripomogli, da je vztrajal
in pozneje izdelal vrsto jaslic za Naklo, Ovsiše, Groblje, Stražišče,
Brdo pri Lukovici in za Modestovo cerkev v Kranju. Janez Vovk ni ljubil
posnetkov, manj ga je utrudila izdelava originala kot dolgočasno
posnemanje obstoječe oblike.
dr. Cene Avguštin
odlomek iz
kataloga, ki je izšel ob pregledni
razstavi







45